söndag 13 februari 2011

Det känns orättvist långt till att odlingssäsongen startar

Om några veckor drar jag till Spanien. Där nere ligger temperaturen runt 16-17 grader och har gjort så en längre tid. Där har man säkert kunnat påta i jorden ganska länge, men här hemma är det långt kvar tills jorden reder sig eller som vi säjer här i mitten av Östergötland "oer sä". Men, visst, det är vackert. Eller....?
Nu är tiden för planering den rätta. Det kommer troligen gå iväg en fröbeställning till, innan det får räcka för den här säsongen. Just nu har jag lite problem med kålrot 'Östgöta II', men jag tror att jag kan få tag i den genom NordGen. Det är nämligen så att jag har lovat förvaltaren i naturreservatet att även växtmaterialet ska ha sina rötter i 1920-talet. Därför kommer jag säkert även i år att förgro både 'Agnes målla' och Kardon.

4 kommentarer:

  1. Va fint pappa! Vi har ju trädgård både du å jag nu å jag behöver lite tips på vad man kan göra med den. Fast din är typ tusen gånger större än min ;o) Å goe potatisar bli're i Tinnerömyllan. Det fick vi ju provsmaka redan förra året. Lycka till med skrivandet å me odlandet!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Bästa Ruben,
    tack för givande telsamtal om mina blogg- problem. Det blir nog bra "när det får torka" som en go vän myntade.
    Tack för tipset med "uppländsk vallört". Det kan bli bra att prova den i vår trädgård här på seniorboendet. jag ser fram emot att besöka och se dig påta i den östgötska myllan vid Tinnerö.
    Akta ryggen bara när du gräver.
    Hälsar Hans G

    SvaraRadera
  4. Hej Hans G
    Bra att du kom in. Uppländsk vallört (Symphytum uplandicum) är ganska spännande med sin förmågor att bland annat göda och att dra insekter. Den platsar mycket bra i en sk "fjärilsrestaurang". På Runåbergs fröer har de en bra beskrivning om växten http://www.runabergsfroer.se/?a=104 . Där ser du också en beskrivning av näringsämnen som växten innehåller och som gör den så värdefull att ha att ta till om man inte har möjlighet till kompost./ rb

    SvaraRadera