tisdag 27 januari 2015

Att ta ut färgkulörer

Det är inte lätt! Så det är väldig tur att jag har lätt att få professionell hjälp av Marie Hagsten från Östergötlands Länsmuseum. Vi gick genom de ytor som jag skrapat fram så här långt. Vi har som en utgångspunkt att vi vill se vilken som var den första färgen. Det jag kunnat konstatera så här långt är att det yttersta lagret är plastfärg och kanske ytterligare 2-3 lager. De är ganska lätta att identifiera eftersom de lätt släpper lager för lager, med lite tryck med en nagel. Så med lite pillande har vi lyckats identifiera den vita färgen som fanns på golvlister, fönsterkarmar, fönsterfoder, dörrar osv.
NE S1005-Y10R. Dessutom en färg på dubbelfasspånten i hallen, NE S2030-Y30R. Den senare hittade vi under, där det hade suttit en konsol till en hatthylla. Jag får nog planera för minst ett par, kanske tre klädhyllor i hallen så alla besökare känner att de är välkomna och att de inte behöver gömma sina ytterkläder för att de inte ska ligga i vägen. Det blir nu viktigt att spara några färgtrappor så man kan se historien. Det är en stor utmaning och svårt, så jag ser fram emot det jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar