tisdag 27 januari 2015

Ett tack till Gysinge


Kan det bli bättre! Jag tänker på innehållet i denna bild. All golvlist var utbytt, men så hittade jag den här biten med alla färglager. Den satt som skydd för ett par vattenledningsrör inknölade i en trång smatt. Nu vet jag vilken kulör som gäller, den som är närmast grundfärgen. Att det är rätt golvlist vet jag tack vare att det i alla vindsutrymmen också finns denna golvlist, dock omålade. Vi ska ju backa hela huset till hur det kan ha sett ut från början. Så nu gäller att förbereda för såpskurade golv, vedspis i köket, även den vedeldade ugnen som det finns rester av i köket, m m. Men vissa eftergifter måste vi anpassa oss till, exempelvis handikappanpassning.  Nästan samtidigt så tog jag bort lite tapetlager för att kunna kontrollera lerkliningen, jodå den satt skapligt fast, tack vare den fastspikade ståltråden. I ståltråden satt parallella vasstrån vågrätt fastnajade, med kanske, 1,5 ” mellanrum. Då faller min blick på sjoket med tapeter som jag rensat bort, och vänder på bunten. Jodå, man hade jämnat till ytan som skulle tapetseras, med att först tapetsera ett lager med tidningspapper och jag läser: ”ÖSTGÖTEN, FREDAGEN den 16 OKTOBER 1919.” Som på beställning, det gjorde att de gissningar vi hade, om byggtid, stämde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar